تاییدیه آتش نشانی
sgs
QL
naci

فهرست محتوا

معیار انتخاب کابل مقاوم در برابر آتش

جهت بازدید و سفارش محصولات سیم و کابل

نکات آزمایشگاهی که باید در زمان خرید کابل مقاوم در برابر آتش مورد نظر گرفت

اهمیت کیفیت و قیمت کالا دو ویژگی اصلی هر محصولی است  که هیچ گاه در مقابل هم در کفه های ترازو قرار نمی گیرند! دو پارامتر نقش اساسی در اپتیموم کردن یک خرید ایفا می کند. اول آگاهی از آنچه که در طراحی مورد نظر است. به عبارتی نیاز اصلی خریدار. دوم آگاهی کامل از ویژگیهای کالاهای موجود در بازار. گاهی برای یک طرح نیاز به کیفیت بالا از یک محصول داریم و البته حساسیت آن طرح به لحاظ ایمنی و فنی نقش اساسی در انتخاب سطح استاندارد  آن دارد. اما در مواردی می توان از استانداردهایی با درصد سخت گیری کمتر استفاده کرد. بدین ترتیب علاوه بر مدیریت فنی و کیفی میتوان مدیریت مالی بهتری داشت.

با وجود سیستم های ماهواره ای و حتی وایرلس  امروزکمتر جایی از این کره خاکی را می توان پیدا کرد که از انواع سیم و کابل ها بخصوص کابل های مقاوم در برابر آتش و حرارت استفاده نکند. از سال 1953 میلادی که برای نخستین بار کابل خشک با عایق پلی اتیلن کراس  لینک در کارخانه جنرال الکتریک ساخته شد این کابل شهرت بسیاری یافت و کاربرد آن جهانی شد. در دو دهه اخیر، به لطف تلاش بی وقفه  شرکتهای دانش بنیان و البته نیاز سنجی صنعت، ورود سیلیکون به ساختمان عایقی سیم و کابل،  انقلابی در ویژگیهای خاص سیم و کابل ها ایجاد شده است و کابل های مقاوم در برابر آتش و حرارت را روانه بازار کرد.

مقایسه کابل های مقاوم در برابر آتش سیلیکونی و کابل XLP در معیار آزمایشگاهی

در مقایسه آزمایشگاهی کابل های مقاوم در برابر آتش  سیلیکونی و XLPE، می توان محدوده بیشترین کارایی هر کدام را به تفکیک تنظیم کرد و بدین ترتیب  هنگام انتخاب برای خرید حالت اپتیموم  داشت.

داشتن استاندارد های تولید و همچنین روش  تست علاوه بر ایجاد ایمنی، میتواند نقطه قوتی برای تولید کننده و آرامش خاطری برای مصرف کننده به همراه داشته باشد.

اگر چه در مقایسه کابل های پلی اتیلن کراس لینک  (XLPE) با کابل های مقاوم در برابر آتش سیلیکونی، هر دو در هنگام آتش سوزی تولید دود کمی دارند و انتشار گازهای سمی در این شرایط برای هر دو ، کم است. اما وقتی از منظر شرایط تحمل دمایی آنها را مورد مقایسه قرار می دهیم کابل مقاوم در برابر آتش سیلیکونی کارکرد عادی در بازه دمایی 60- تا 200+  درجه سانتی گراد دارد. این در حالی است که کابل های   XLPE تنها گستره دمایی 40- تا 90+ درجه سانتی گراد را پوشش می دهد. بنابر این در دماهای بالا نمی توان بلند مدت از آن استفاده کرد. این نکته اهمیت انتخاب کابل در شرایط نصب را به خریدار گوشزد می نماید. کابل های XLPE مانند کابل های مقاوم در برابر آتش سیلیکونی ، در برابر ازن مقاومت خوبی دارند اما مقاومت دی الکتریک آنها در مقایسه با سیلیکونی کم است و همچنین انعطاف پذیری بسیار کمتری نسبت به  کابل های مقاوم در برابر آتش سیلیکونی دارد.

سایر مقالات

کارخانه کابل یاقوت