تاییدیه آتش نشانی
sgs
QL
naci

فهرست محتوا

سپر حفاظتی کابل ها (شیلد)

جهت بازدید و سفارش محصولات سیم و کابل

دلایل استفاده از شیلد در کابل ها

عموما به دو دلیل در تولید کابل ها از شیلد استفاده می شود:

  1. تاثیر امواج الکترومغناطیسی و فرکانس های رادیویی
  2. تداخل مغناطیسی بین دو کابل در مجاورت هم

نویز می تواند به اجزای حساس سیستم های الکترونیکی آسیب برساند و عملکرد آن را تحت تاثیر قرار دهد از این رو استفاده از سپر حفاظتی کابل یا همان شیلد میتواند به بهبود عملکرد کابل کمک بسزایی نماید . همچنین نویزها می تواند بر نحوه انتقال داده ها و سیگنال هایی که توسط کابل ها منتقل می شوند، تاثیر بگذارد. مثال کاملا محسوس آن، ایجاد پارازیت روی باند دستگاههای صوتی است هنگامی که کسی به تلفن همراه شما که در نزدیکی سیستم است تماس میگیرد. تمایل به مقابله با نویز در کابل هایی با کاربرد های خاص بسیار مطلوب است. به عنوان مثال در کابل ابزار دقیق، شیلد، عضوی جدانشدنی از ساختار کابل به شمار می رود. 

شیلد به عنوان یک محافظ راه مهمی برای محافظت از طیف وسیعی از تجهیزات الکترونیکی و انتقال بدون نقص داده ها به شمار می رود . اگر کابل مشکل تداخل داشته باشد، نمی تواند کار خود را به درستی انجام دهد. در چنین شرایطی که کابل تحت تاثیر سیگنال های خارجی قرار می گیرد، کابل نمی تواند به سادگی بر انتقال داده ها یا سیگنال های خود تمرکز کند و باید با نویز خارجی مقابله کند. در این شرایط، آنچه که از عملکرد کابل بدست می آید، گم شدن، تغییر شکل و یا کاهش نرخ انتقال دیتا خواهد بود. این بدین معناست که سیستمی که این کابل به آن متصل شده، ممکن است آنطورکه باید بدون نقص و کامل کار نکند. هنگام ایجاد نویز در محیطی که کابلها در حال انتقال دیتا هستند، شیلد موجود در ساختار کابل ها اثر نویزها را خنثی می کند. استفاده از شیلد باعث اندکی افزایش در وزن و قطرکابل شده که در برابر امنیت ایجاد شده برای کابل، این موضوع کاملا قابل اغماض است.

خصوصیات سپر حفاظتی کابل شیلد دار

در مقایسه دو کابل با سطح مقطع و ساختار یکسان، با و بدون شیلد می توان گفت:

  • کیفیت بالا در عملکرد
  • انعطاف پذیری اندکی کمتر از نمونه مشابه
  • استحکام مکانیکی بالاتر
  • بیشترین عملکرد در فرکانس های پایین
  • طول عمر بالاتر
  • محافظت مکانیکی بیشتر

ممکن است کابل ها در شرایطی مورد بهره برداری قرار گیرند که با فرکانس های تداخلی متفاوتی سرو کار داشته باشد. این فرکانس ها می توانند بر نحوه عملکرد شیلد ها تاثیر بگذارند. به عنوان مثال سپر حفاظتی کابل یا همان شیلد بافته شده معمولا می تواند فرکانس های پایین و متوسط را تحمل کند. با این حال، ممکن است در فرکانس های بالاتر به خوبی کار نکند. نویز  با فرکانس بالاتر ممکن است از این شیلد عبور کند. اگر به انعطاف پذیری بیشتر در کابل ها نیاز باشد، بنابراین از محافظ بافته شده استفاده می شود، گاهی برای حفاظت بیشتر علاوه بر شیلد بافته شده یک لایه فویل هم دور کابل پیچیده می شود.

مقایسه شیلد مسی و آلومینیومی

با توجه به اینکه هدایت آلومینیوم حدود 60 درصد هدایت مس است، بنابراین در محاسبات طراحی، سطح مقطع سیم های مسی حدود 50 درصد کمتر از آلومینیوم لحاظ می گردد. کابل یاقوت در طراحی کابل های خود از شیلد های مسی که به صورت بافنه شده کابل را احاطه کرده اند، برای حفاظت کابل ها در برابر نویز استفاده می کند.

صرفنظر از اینکه کابل های نصب شده در یک مجموعه به چه منظوری بهره برداری می شوند، ممکن است تحت تاثیر نویز قرار گیرند. کابل یاقوت با بهره برداری از دستگاه های پیشرفته، کابل های مقاوم در برابر آتش و کابل های مقاوم در برابر حرارت فویل و شیلد در سایزهای مختلف را تولید می کند که می توان در جاهای با کاربری خاص (که با وجود نویز زیاد نیاز به دقت عملکرد در سطح بالا می باشد) از آن ها بهره برد.

سخن آخر

اگر به انعطاف پذیری بیشتر در کابل ها نیاز باشد، از شیلد بافته شده استفاده می شود. شرکت کابل یاقوت با تولید کابل مقاوم در برابر حرارت شیلد دار که شیلد آن به صورت بافته شده بر روی کابل قرار دارد که علاوه بر حفظ انعطاف پذیری آن، کاهش تاثیرات نویز و انتقال آن به زمین، بر کیفیت محصول خود می افزاید.

سایر مقالات

کارخانه کابل یاقوت