تاییدیه آتش نشانی
sgs
QL
naci

فهرست محتوا

مقایسه حفاظت کابل شیلد دار و فویل دار

جهت بازدید و سفارش محصولات سیم و کابل

کابل شیلد دار و فویل دار

درک ما از محیطی که باید کابل ها در آن نصب شوند، می تواند در انتخاب نوع محافظ روی کابل ها تاثیر گذار باشد. اطلاع از نوع کاربری محل نصب، ما را به انتخابی علمی تر و موثرتر رهنمون خواهدکرد. عموما در کارخانه ها و محیط های صنعتی و تحقیقاتی بواسطه وجود انواع دستگاه ها با طیف فرکانسی گسترده ای از نویز مواجه هستیم. همانطور که پیش تر ذکر شد، این محافظ ها عملکرد کابل ها را تا حد بسیار زیادی بهبود می بخشد.

روکش کابل ها، آنها را در برابر عوامل محیطی حفظ می کند اما در مقابل امواج الکترومغناطیس و پدیده EMI  ناشی از آن هیچ حفاظتی نخواهد داشت. بهترین راه حل برای دفع نویزهای مربوطه، ایجاد یک لایه حفاظتی روی کابل ها و اتصال درست و کامل آن به زمین می باشد.

سه نوع حفاظت برای کابل ها

۱. حفاظت با شیلد بافته شده

در این نوع حفاظت روی کابل با سیم های نازک مسی که با زاویه مناسب بافته شده، پوشیده می شود. این پوشش علاوه بر ایجاد استحکام مکانیکی، به آن خاصیت انعطاف پذیری زیادی نیز می دهد. برای اتصال این شیلد به زمین، اندکی از بافت آن را شل یا باز کرده با لحیم کاری یا با استفاده از کِلَمپ به سیم ارت سازه متصل می گردد. از این نوع حفاظت برای محیط های نویزدار با فرکانس های پایین و متوسط استفاده می شود.

کابل با حفاظت شیلد

شکل (۱): کابل با حفاظت شیلد شرکت کابل یاقوت

۲. کابل با حفاظت شیلد

محافظ فویل از لایه نازک آلومینیومی با ضخامت در حد میکرون است که از یک طرف به یک لایه پلی استر تجهیز می شود. این لایه پلی استر به دوام ورق نازک فویل کمک کرده از پارگی آن جلوگیری می کند. این لایه دور کابل پیچیده می شود. برای راحتی اتصال این فویل به سیستم ارتینگ سازه، از یک سیم با نام صنعتی  درین وایر با سطح مقطع استاندارد استفاده می شود. این سیم فویل و درین وایر، سمت هادی فویل مونتاژ می شود و هنگام نصب با استفاده از کِلَمپ به سیم ارت سازه متصل می شود. این حفاظت برای محیط های با نویز با فرکانس های بالا، کاربرد زیادی دارد.

کابل فویل و درین وایر (ارت تخلیه)

شکل (۲): کابل فویل و درین وایر (ارت تخلیه) شرکت کابل یاقوت

۳. حفاظت با شیلد و فویل

این مدل ترکیبی از دو مدل اول و دوم است و در واقع برای حفاظت کابل در برابر نویز در طیف کاملی از فرکانس ها به کار می رود.

کابل با شیلد بافته شده (کابل فویل و شیلد)

شکل (۳): کابل با شیلد بافته شده (کابل فویل و شیلد) شرکت کابل یاقوت

برای حفاظت بیشتر در فرکانس های مختلف نیاز است که ابتدا محیط و نوع فرکانسهای احتمالی ایجاد شده بررسی شود، سپس از یکی از سه نوع حفاظت شرح داده شده، در سیستم سیم کشی استفاده گردد.

نکته مهم پایانی

در یک مجموعه سیم کشی استقرار یافته در یک سازه، زمانی حفاظت کابل وظیفه خود را در خصوص دفع نویز به خوبی انجام می دهد که شیلد بافته شده، فویل یا ترکیب آنها، به درستی به سیستم ارت سازه متصل شده باشد و نویز را به زمین منتقل کند.

با توجه به توانمندی شرکت کابل یاقوت در تولید انواع سیم و کابل های مقاوم در برابر حرارت و آتش، همچنین اختصاصی تولید کردن بر اساس نیاز مشتری در چارچوب استانداردهای ملی و بین المللی، این شرکت قابلیت طراحی و تولید محصولات بصورت شیلد دار ، فویل و ارت تخلیه (فویل و درین وایر) و فویل و شیلد بافته شده را دارد.

در شرکت کابل یاقوت با توجه به درخواست مشتری درصد پوشانندگی شیلد، قابل طراحی و تولید است.

سایر مقالات

کارخانه کابل یاقوت