تاییدیه آتش نشانی
sgs
QL
naci

فهرست محتوا

کابل ابزار دقیق

جهت بازدید و سفارش محصولات سیم و کابل

کابل ابزار دقیق نقش بسیار مهمی در انتقال اطلاعات از سنسورها و تجهیزات اندازه‌گیری به سیستم‌های کنترلی دارند. این کابل‌ها عمدتاً در صنایعی مانند اتوماسیون صنعتی، پزشکی، علوم آزمایشگاهی و سایر حوزه‌هایی که نیاز به دقت بالا در اندازه‌گیری دارند، استفاده می‌شوند. کابل‌های ابزار دقیق باید از ویژگی‌های خاصی برخوردار باشند تا انتقال دقیق و قابل اعتماد اطلاعات را امکان‌پذیر سازند.

یکی از مواردی که می تواند مارا در انتخاب سیم و کابل مناسب راهنمایی نماید، آشنایی با محیط استفاده و کاربرد سیم و کابل مورد نظر می باشد. یکی از کابل هایی که با افزایش سیستم های کنترلی موارد مصرف بیشتری پیدا کرده، کابل های ابزاردقیق و کنترل است که بیشتر مورد مصرف در سیستم های ابزار دقیق و کنترل قرار میگیرد.
برای کنترل و اندازه گیری این موارد به ابزار کنترلی متفاوتی چون سنسورها، ترموکوپل ها و …. نیازمندیم و برای انتقال صحیح این داده ها و اندازه گیری ها به سیستم های کنترلی به کابل های ابزاردقیق متناسب با محیط استفاده و ابزار اندازه گیری تحت کنترل نیازداریم. در این قسمت بیشتر با کابل ابزار دقیق و موارد استفاده آن آشنا خواهیم شد.

در این مقاله، ما به مرور اجمالی بر ویژگی‌ها، انواع، و کاربردهای کابل‌های ابزار دقیق می‌پردازیم. همچنین، مسائل مرتبط با انتخاب، نصب و نگهداری کابل‌های ابزار دقیق نیز مورد بررسی قرار می‌گیرد.

کابل ابزار دقیق چیست؟

کابلهای ابزار دقیق کابلهای یک تا چند جفت هستند که برای حمل سیگنال طراحی شده اندکه برای طیف وسیعی از کاربردها در صنعت که عملیات تولید و پردازش با وسایل الکترونیکی کنترل و اندازه‌گیری را دارند، مناسب هستند. برای عملکرد بهینه، این کابل‌های اتصال باید ایمن و مستحکم باشند و داده را محافظت‌شده انتقال دهند علاوه بر آن باید قابلیت سنجش فرآیند های کنترلی و پردازش سیستم اطلاعات را دارا باشند که بتوانند جریان برق را در محدوده ولتاژ پایین به سیستم های مصرفی گوناگون هدایت کنند.کابل ابزار دقیق باید بهترین عملکرد را در برابر تداخلات الکتریکی و تاثیرناپذیری در برابر سیگنال های کابل های نصب شده در اطراف آن را داشته باشد.

کابل کنترل چیست؟

کابل کنترل نیز در قسمت کابل ابزار دقیق تا حدودی مورد بررسی قرار گرفت اما به صورت جامع تر می توان گفت کابل کنترل که به آن کابل فرمان نیز گفته میشود، درفرآیندهای صنعتی از جمله انتقال داده ها ،اندازه گیری ،کنترل یا تنظیم اتوماسیون فرآیند طراحی می شود.

تفاوت کابل برق با کابل ابزار دقیق و کنترل:

یکی از تفاوت هایی که کابل های کنترل و ابزار دقیق با کابل های برق دارند در تحمل رنج ولتاژی آنهاست. کابل های برق حامل جریان های بالا در سطح ولتاژ های بالا می باشند در حالی که کابل های کنترل و کابل های ابزار دقیق حامل جریان های پایین در سطح ولتاژ های پایین تری نسبت به کابل های برق می باشند.

تفاوت بعدی را می توان در تعداد رشته این کابل ها مورد بررسی قرار داد. کابل های برق تعداد رشته کمی دارند در حالی که کابل ابزار دقیق و کابل کنترل دارای تعداد رشته بیشتری می باشند.
کابل های ابزار دقیق معمولا بصورت دو رشته به هم تابیده، سه رشته به هم تابیده شده و یا چهار رشته به هم تابیده شده طراحی و تولید میشوند.
به آن دسته از کابل های ابزار دقیق که به صورت دو رشته به هم تابیده شده طراحی میشوند TWISTED PAIR گفته می شود.
در خصوص آن گروه از کابل های ابزار دقیق که به صورت سه رشته به هم تابیده شده تولید میشوند TRIPLE و گروهی از کابل ابزار دقیق با چهار رشته به هم تابیده شده را QUAD می گویند.
تفاوت دریگر کابل برق با کابل ابزار دقیق و کنترل را می توان در سایز رشته های به کار رفته در آنها در نظر گرفت. کابل برق معمولا دارای سطح مقطع بیش از 2.5mm² است در حالی که کابل ابزار دقیق و کابل کنترل در سطح مقطع های کوچک تر(معمولا تا حداکثر 2.5mm² ) طراحی می شوند.

نکته بعدی در تعداد رشته بین کابل ابزار دقیق و کابل کنترل است که کابل کنترل معمولا با تعداد رشته بین 2 تا 61 رشته مورد طراحی قرار میگیرد و معمولا تعداد رشته کابل کنترل از تعداد رشته کابل ابزار دقیق بیشتر است.

کابل ابزار دقیق 10 رشته

مشخصات فنی کابل های ابزار دقیق:

هادی کابل های کنترل و کابل های ابزار دقیق به صورت مسی هستند که در شرکت کابل یاقوت این هادی ها مطابق با استاندارد IEC 60228 تهیه و مورد مصرف قرار میگیرند.
پس از هادی مسی عایقی بر روی مس قرار میگیرد که با توجه به اینکه کابل ابزار دقیق می توانند دارای ساختارهای متفاوتی از نظر نوع روکش ویا عایق باشد. این دسته از کابل ها می توانند پلی اتیلن (PE)، پلی اتیلن کراسلینک شده(XLPE)، پلی وینیل کلراید(PVC) یا سیلیکون (SI) باشند، شرکت کابل یاقوت کابل ابزار دقیق و کابل کنترل تولیدی را با عایق و روکش سیلیکونی طراحی و تولید می نماید.
پس از عایق لایه محافظ (اسکرین) برای جلوگیری از اثرات الکترومغناطیسی در برابر تداخلات و یا نویز پذیری از کابل های هم جوار و محیط اطراف می تواند به دور زوجی تابیده شده، سه رشته تابیده شده و یا چهار رشته تابیده شده قرار بگیرد و یا هم بر دور رشته های تابیده شده و هم به صورت کلی بر مجموع رشته های تابیده شده پوشش داده شود که شرکت کابل یاقوت تمامی شیلد های طراحی شده بر دور رشته های تابیده شده و کلی را به صورت مسی بافته شده بر دور محصول طراحی و تولید می نماید.
لایه فویل آلومینیومی در کابل ابزار دقیق می تواند تاثیر به سزایی در جذب نویز و کمک به شیلد در تخلیه آن بنماید.
لایه نوار پلی استر نیز می تواند در حفظ استحکام بیشتر به کابل کمک نماید.
در این دسته از کابل ها می توان با در نظر گرفتن محل استفاده و تاثیرات محیطی از سیم تخلیه از جنس مس قلع اندود نیز استفاده کرد.
در برخی از کابل های ابزار دقیق و کابل های کنترل با توجه به محیط استفاده  از نظر کشش بر روی زمین، وجود جوندگان و … می توان بر روی روکش لایه ای از آرمور (زره) به صورت های مختلف مانند هم مرکز مفتولی و یا بافته شده قرار داد که جنس آن می تواند گالوانیزه و یا استیل باشد که شرکت کابل یاقوت قادر به استفاده از  هر دو نوع آرمور گالوانیزه و آرمور استیل، با توجه به شرایط محیط استفاده کابل می باشد که آن را به صورت بافته شده به دور کابل طراحی میکند.(SWB)
در نهایت با در نظر داشتن شرایط استفاده، دمای کاری و … می توان بر روی آرمور (زره) یک لایه روکش نهایی نیز قرار داد.

مقایسه انواع روکش در کابل ابزار دقیق و کابل کنترل:

باتوجه به موادی که به عنوان عایق و یا روکش در کابل ابزار دقیق و کابل کنترل مورد استفاده قرار میگیرند دمای کاری هریک متفاوت است.
تحمل دمای کاری عایق پلی وینیل کلراید (PVC)  معمولا 70 درجه می باشد
تحمل دمای کاری عایق پلی اتیلن(PE) معمولا تا 80 درجه می باشد..
تحمل دمای کاری عایق (XLPE)  معمولا برای حداکثر دمای 105 درجه مناسب میباشد.
تحمل دمای کاری عایق سیلیکون (SI) از °60c- تا°200c+ می باشد.

موارد استفاده کابل ابزار دقیق:

همانطور که در ابتدای مقاله گفته شد،اکثر صنایع مختلف مانند نفت، گاز، صنایع نظامی، صنایع هوایی، صنایع پزشکی، مواد غذایی و…. در دنیا نیاز به کنترل، سنجش و اندازه گیری پارامترهای متفاوتی دارند برخی از این پارامترهای کنترلی شامل جریان، دبی، حجم سیالات، دما و سایر موارد می باشد که درخصوص سهولت در کنترل آنها با مبحث کنترل و ابزار دقیق در ارتباط خواهیم بود.

موارد استفاده کابل کنترل:

 این محصولات در انواع مختلفی تولید میشوند که یکی از ویژگی های بارز آن ها انعطاف پذیری بالای این کابل ها است و بسته به ویژگی های ساختاری، می توان از آن ها در برابرفشارهای مکانیکی سبک، متوسط و یا زیاد استفاده کرد و بر اساس متریال استفاده شده می توانند مقاومت خوبی در مقابل مواد سوزاننده و روغن ها از خود نشان دهند و همچنین به عنوان محافظ در برابر تداخلات الکتریکی نیز بسیار کاربردی هستند.

ویژگی‌های کابل‌های ابزار دقیق

کابل‌های ابزار دقیق باید دارای ویژگی‌های زیر باشند:

مقاومت در برابر تداخلات الکترومغناطیسی: این کابل‌ها باید مقاومت مناسبی در برابر تداخلات الکترومغناطیسی داشته باشند تا انتقال اطلاعات دقیق و بدون تداخل امکان‌پذیر باشد.

مقاومت در برابر شرایط محیطی: کابل‌های ابزار دقیق باید در برابر شرایط محیطی نظیر دما، رطوبت، خوردگی و اشعه‌های مضر مقاومت داشته باشند.

دقت انتقال اطلاعات: این کابل‌ها باید توانایی انتقال دقیق اطلاعات از سنسور به سیستم‌های کنترلی را داشته باشند تا دقت اندازه‌گیری حفظ شود.

مقاومت در برابر کشش و کم‌شدن عمر مفید: کابل‌های ابزار دقیق باید دارای مقاومت کافی در برابر کشش و کم‌شدن عمر مفید نباشند.

انواع کابل‌های ابزار دقیق

کابل‌های ابزار دقیق در انواع مختلفی مانند کابل‌های کواکسیال، و کابل‌های خاص مورد استفاده قرار می‌گیرند. هر نوع کابل برای موارد خاصی از اندازه‌گیری و کاربردها مناسب است.

کابل ترموکوپل

کابل‌های RTD

کابل‌های انتقال داده

کاربردهای کابل‌های ابزار دقیق

کابل‌های ابزار دقیق در موارد متنوعی مورد استفاده قرار می‌گیرند، از جمله:

اندازه‌گیری و کنترل در صنایع تولیدی

تجهیزات پزشکی مانند سیستم‌های اندازه‌گیری پارامترهای حیاتی

سیستم‌های کنترل و اندازه‌گیری در آزمایشگاه‌ها

سیستم‌های مانیتورینگ و کنترل محیط

کاربردهای کابل‌های ابزار دقیق

کاربردهای صنعتی

کاربردهای پزشکی

کاربردهای علمی و پژوهشی

انتخاب و نصب کابل‌های ابزار دقیق

نکات کلیدی در انتخاب کابل مناسب

نصب صحیح و مراقبت از کابل‌ها

تست و کالیبره کابل‌ها

مشکلات معمول و رفع اشکال

تشخیص مشکلات کابل‌های ابزار دقیق

راه‌های رفع اشکال و تعمیر

شرکت کابل یاقوت انواع مختلفی ازکابل‌های ابزار دقیق را عرضه می‌کند.

کابل های ابزاردقیق سیلیکونی مقاوم در برابر حرارت فویل و شیلد شرکت کابل یاقوت، به دلیل ساختار منحصر به فرد سیلیکون دارای ویژگی های خاصی مانند مقاومت در برابر روغن ،اشعه ماوراء بنفش و انعطاف پذیری و استحکام کششی بالای کابل میباشد . این ویژگی ها موجب شده است که کابل های ابزار دقیق کابل یاقوت گزینه مناسبی برای سیم کشی های به کار رفته در دمای بالا و غیرمتعارف باشند و همچنین به دلیل وجود فویل و شیلد مسی از وجود نویز جلوگیری میکند.

برای انتخاب بهترین کابل های ابزار دقیق و یا کابل های کنترل می توانید با تماس با کارشناسان فروش مجموعه کابل یاقوت با مشاوره در خصوص محصول مورد نظر، در ارتباط باشید همچنین کارشناسان ما در کابل یاقوت آماده پاسخگویی به تمامی سوالات و برطرف کردن امور مشتریان عزیز می باشند.

همچنین تمامی تولیدات کارخانجات کابل یاقوت در آزمایشگاه موجع کابل یاقوت با گواهینامه ISO/IEC 17025 از مرکز ملی تایید صلاحیت ایران قبل و پس از تولید به طور منظم مورد آزمون قرار میگیرد.

سایر مقالات

کارخانه کابل یاقوت