sgs
QL
naci

فهرست محتوا

کابل جت فن | اگزاست فن | استعلام و خرید کابل جت فن

جهت بازدید و سفارش محصولات سیم و کابل

در این مقاله به اهمیت نصب جت فن و اگزاست فن در تونل ها ، پارکینگ های طبقاتی و مراکز تجاری بزرگ و کاربرد کابل جت فن و دمپر در این سیستم می پردازیم .

جت فن چیست و درکجا استفاده می شود ؟

امروزه با افزایش احداث تونل، پارکینگ های طبقاتی و زیرزمینی، بیمارستان و مراکز بزرگ، مجتمع های خرید با وسعت زیاد و … لزوم استفاده از جت فن برای کاهش آلودگی و خطرات احتمالی از جمله آتش سوزی حائز اهمیت است.

جت فن شامل یک دمپر است که درست در ورودی نصب می شوند که همزمان با شروع کار سیسنم پره های دمپر باز میشود و با چرخش در یک جهت خاص، هوای نامطبوع داخل را به بیرون هدایت کند

در صورت خاموش شدن نیز به طور خودکار پره ها بسته شده و از خروج هوای مطبوع جلوگیری میکند. دمپرها برای کنترل رابطه جریان یک فن یا دمنده از سمت ورودی استفاده می شوند.

موتور جت فن

دمپر چیست و در کجا استفاده میشود؟

دمپرها بسیار بیشتر از تنظیم کننده های ساده جریان هوا هستند. آنها برای کنترل هوای سرد، گرم، دمای بالا، کثیف یا حتی سمی ضروری هستند.  آنها همچنین ممکن است برای حفاظت در برابر آتش استفاده شوند. دمپرها کیفیت هوا را حفظ می کنند سبب تامین ایمنی کارگران میشوند، به همین دلیل برای تنظیم جریان هوای صنعتی ضروری هستند.

دمپرهای موتوری باید در نزدیکی هر فن اصلی و خروجی نصب شوند. آنها به طور خودکار فعال می شوند تا از نشت هوا و اتصال کوتاه در هنگام خاموش بودن فن ها و همچنین انتشار دود در مواقع آتش سوزی جلوگیری کنند.

اگزاست فن و کاربرد آن:

به طور معمول، یک اگزاست فن در اتاقی مانند آشپزخانه یا حمام قرار می گیرد تا هوای کهنه، گل آلود یا کثیف را از بین ببرد.همانطور که گفته شد، اگزاست فن ها با حذف بوهای ناخواسته، رطوبت، دود و سایر آلاینده های موجود در هوا کار می کنند.

هنگامی که بخار و رطوبت در هوا باشد، می تواند باعث ایجاد کپک شود اگر هدف اصلی شما از بین بردن بوی بد، رطوبت یا گازهای شیمیایی است، اگزاست فن میتواند  بهترین گزینه باشددر صورتی که  اگر هدف اصلی کنترل دما و جریان هوای تازه است، فن تهویه مناسب تر است.

لازم به ذکر است در جاهایی که از جت فن استفاده نمیشود برای کنترل آتش سوزی و کاهش خطر از سیستم سیگنال و کابل های اعلام و اطفا حریق استفاده میشود .

اطلاعات بیشتر درباره کابل اعلام حریق : کابل اعلام حریق

اطلاعات بیشتر درباره سیم و کابل نسوز : سیم نسوز

روش کار جت فن به چه صورت است :

کارکرد جت فن به این شکل است که  هوای تازه وارد شده به داخل محوطه را به همه نقاط آن محوطه هدایت کرده، و هوای آلوده موجود در داخل را با استفاده از اگزاست فن به بیرون از محوطه انتقال میدهد.

البته جت فن در خارج از کاربردهای تونلی و فضای بسته،به این دلیل که کارایی آن  بدون دیواره های جانبی محدود است کاربرد ندارد ، با این حال، جت فن می‌تواند پس از حادثه به پاکسازی دود تحت کنترل تیم آتش نشانی کمک کند.

تاسیسات زیرزمینی، مانند زیرزمین ها و پارکینگ های زیرزمینی، اغلب از کیفیت پایین هوا و جریان هوای طبیعی محدود رنج می برند. جت فن ها که نیاز به کانال کشی هم ندارند در این فضاها برای بهبود تهویه و حذف آلاینده ها کاربرد دارند.

کابل جت فن:

با توجه به در نظر گرفتن بخش سیستم های کنترل دود پارکینگ در استاندارد BS 8519 در خصوص انتخاب و نصب سیستم های کابل برق و کابل کنترل مقاوم در برابر آتش برای ایمنی زندگی، اطفاء حریق و سایر کاربردهای حیاتی،

استاندارد BS 7346-7 توصیه هایی را برای سیستم های کنترل دود و حرارت ارائه می دهد که برای یک یا چند مورد از موارد زیر طراحی شده اند:

  • کمک به آتش نشانان برای پاکسازی دود از پارکینگ در حین و پس از آتش سوزی؛
  • فراهم کردن دسترسی عاری از دود برای آتش نشانان به نقطه ای نزدیک به محل آتش سوزی.
  • برای محافظت از مسیر خروج از پارکینگ
کابل جت فن

پانل کنترل فن اگزاست اصلی پارکینگ باید در همان محفظه ( فضای محصور) مقاوم در برابر آتش که فن های خروجی در حال کار و آماده به کارهستند،  قرار گیرند.

در مسیرهای مختلف  که احتمال دارد در شرایط بروز آتش سوزی کابل در معرض دمای بالا قرار گیرد، از کابل طبقه بندی کلاس حرارتی 3 یا همان کابل مقاوم در برابر آتش که در هنگام آتش سوزی یکپارچگی مدارخود را برای مدت زمان مشخص (120دقیقه) حفظ  مینماید ، استفاده می شود.

تجهیزات سیستم های تهویه دود چند ناحیه ای که از دمپرهای دود / آتش با کشف دود استفاده میکنند باید در سراسر سیستم، در برابر آتش محافظت شوند.

با در نظر گرفتن شرایط مدیریت کنترل دود نسبت به طراحی سیستم جت فن، توان موتور استفاده شده در سیستم، ابعاد فن، محل استفاده جت فن نسبت به حجم رانش هوا و ….

میتوان در خصوص کابل مقاوم در برابر آتش مطابق با شرایط استاندارد و کلاس حرارتی کابل مقاوم در برابر آتش مورد تایید درست ترین سطح مقطع و تعداد رشته کابل مورد استفاده در سیستم، انتخاب میشود.

همانطور که ذکر شد جهت کابل جت فن، دمپر و اگزاست تخلیه از کابل مناسب باید استفاده شود، کابل یاقوت با چندین دهه سابقه خدمت رسانی در راستای رفع نیاز پروژه های عظیم کشور در خصوص تولید کابل جت فن و کابل مقاوم در برابر آتش مناسب سیستم مدیریت کنترل دود ، همواره پیش رو بوده و کابل جت فن، با سایزهای مورد نیاز را به صنعت ارائه نموده است نمونه ای از کابل های مقاوم در برابر آتش مورد استفاده برای کابل جت فن سایز7×2.5+0.5، 4×16، 5×16، 5×25، 3×35+16و…. میباشد و علاوه برسطح مقطع های مذکور ممکن است در برخی سیستم ها مانند منبع تغذیه یا پمپ از کابل تک رشته در سایزهای 1×50، 1×95، 1×300 و … نیز استفاده شود.

با در نظر گرفتن شرایط شرکت کابل یاقوت با قابلیت طراحی و تولید  هرنوع کابل مقاوم در برابر آتش و نیز کابل جت فن مطابق استاندارد ، کابل مقاوم در برابر آتش جت فن و … و دارا بودن تاییدیه آتش نشانی تهران در خصوص این نوع از کابل ها، کارشناسان  فروش کابل یاقوت میتواند بصورت راهنما در کنار مصرف کنندگان محترم کابل های جت فن و سیستم های مدیریت کنترل دود جهت انتخاب بهتر و استاندارد کابل ها، حضور داشته باشد.

همچنین آزمایشگاه کابل یاقوت به عنوان آزمایشگاه مرجع با دارا بودن گواهینامه ISO/IEC 17025 توان آزمون برروی کابل های فوق الذکر را در حضور خریداران محترم  اعلام میدارد.

اطلاعات بیشتر درباره جت فن : جت فن

سایر مقالات

کارخانه کابل یاقوت