تاییدیه آتش نشانی
sgs
QL
naci

فهرست محتوا

کابل ضد حریق (کابل ضد آتش)

جهت بازدید و سفارش محصولات سیم و کابل

کابل ضد حریق چیست؟

کابل های ضد حریق برخلاف تصور برخی، نسوز یا ضد آتش نیستند و تنها مقاوم در برابر آتش طبق استاندارد روش آزمون مشخص شده میتوانند تحت مدت زمان معین با شرایط ذکر شده در استاندارد در دمای متفاوت تحت آتش قرار بگیرند و در این مدت با حفظ یکپارچگی مدار به انتقال دیتا پرداخته و یکپارچگی مدار را حفظ نمایند و غیر قابل اشتعال باشد.

دلیل استفاده از کابل ضد آتش

تجهیزات الکتریکی به گونه ‌ای هستند که در ساخت آن ها شرایط و نکات مختلفی مد نظر قرار می‌گیرد. با توجه به اهمیت این تجهیزات، کیفیت بالا در ساخت آن ها به کار برده می شود. کابل ها به عنوان یکی از مهمترین و پرکاربردترین تجهیزات الکتریکی نیز از این شرایط مستثنی نخواهند بود. از آنجایی که سیستم کابل اعلام و اطفاء حریق باید تحت استاندارد مناسب طراحی شود و قطعات آن باید با یکدیگر دارای همخوانی باشند، استفاده از کابل نسوز یا کابل ضد حریق نیز مد نظر قرار می‌ گیرد.

امروزه در ساختمان های مختلف خصوصاً ادارات، صنایع و مراکز تجاری و صنعتی بهره مندی از تکنولوژی اعلام و اطفاء حریق امری کاربردی محسوب می شود. این تکنولوژی موجب می شود که در برابر خطرات احتمالی آتش ‌سوزی بتوان از خطرات پیش رو جلوگیری نمود

برنامه‌ریزی آتش‌سوزی و بلایا بسیار پر زحمت است، بنابراین بسیار مهم است که مشخص‌کنندگان و پیمانکاران بدانند چه زمانی از Flame Retardant و چه زمانی از کابل مقاوم در برابر آتش استفاده کنند، چه تفاوت‌هایی با هم دارند و چگونه باید به انتخاب ‌های درست رسید.

کابل مقاوم در برابر آتش

مشخصات کابل ضد حریق:

کابل های مقاوم در برابر شعله برای مقاومت در برابر گسترش آتش به یک منطقه جدید طراحی شده اند این در حالی است که کابل های مقاوم در برابر حریق برای حفظ یکپارچگی مدار تحت شرایط آتش طراحی شده اند و برای مدت زمان مشخصی تحت شرایط تعریف شده در استانداردهای روش آزمون مختص به خود به کار خود ادامه می دهند.که هر دو نقش مهمی در حفظ یکپارچگی محیط در هنگام حادثه آتش سوزی و بهبود شانس فرار و زنده ماندن دارند.عایق این نوع از کابل ها از جنس لاستیک سیلیکون بوده که این ماده با توجه به انعطاف پذیر بودن و برخی ویژگی های ذاتی که در مقاله سیلیکون به آن به صورت جزعی تری اشاره شده است بهترین ماده برای کابل ضد حریق در نظر گرفته می شود.کابل های مقاوم در برابر آتش شرکت کابل یاقوت نه تنها قادر به مقاومت در برابر اشتعال و جلوگیری از گسترش شعله هستند، بلکه می توانند برای چند ساعت با توجه به شرایط استاندارد روش آزمون مشخص تحت دمای تعریف شده، در حالی که آتش در اطراف آنها بیداد می کند به عملکرد عادی خود ادامه دهند و آنها را برای استفاده در سیستم های حیاتی ایمنی ایده آل می کند. 

کاربرد کابل ضد حریق:

کاربردهای معمول کابل مقاوم در برابر آتش شامل ساختمان‌های عمومی از مدارس تا بیمارستان‌ها، هتل ها، سیستم های برق اضطراری، مترو، ایستگاه‌های راه‌آهن زیرزمینی و زمینی، مکان‌های خرده‌فروشی و تفریحی و همچنین کشتی‌های دریایی و محیط‌های خطرناک مانند سکوهای نفت و گاز و بسیاری از صنایع دیگر است. شرکت کابل یاقوت  با دارا بودن تیم تحقیق و توسعه می تواند طیف کاملی از کابل های مقاوم در برابر آتش را مطابق با آخرین استانداردهای ساخت و روش آزمون، طراحی وتولید نماید.

ویژگی های کابل ضد حریق:

برخی از ویژگی های کابل ضد حریق شرکت کابل یاقوت شامل موارد زیر است :

  • حفظ یکپارچگی مدارد و انتقال دیتا
  • مقاوم در برابر انتشار شعله مطابق با استاندارد IEC 60332-1-2
  • تولید دود کم مطابق با استاندارد IEC 61034-2
  • عاری از گازهای سمی هالوژن مطابق با استاندارد IEC 60754-1/2
  • قابلیت انعطاف بالا
  • مقاوم در برابر روغن و محلول های نمکی
  • مقاوم در برابر اشعه UV، فرابنفش و مادون قرمز

تست کابل ضد حریق:

با توجه به مجهز بودن شرکت کابل یاقوت به آزمایشگاه مرجع کابل یاقوت ، میتوان آزمون های مربوط به مقاومت کابل در برابر آتش را مطابق با استانداردهای روش آزمون متفاوت در این آزمایشگاه انجام داد همچنین میتوان برخی از فیلم های آزمون کابل مقاوم در برابر آتش را در این بخش مشاهده نمایید.

 


منبع : کابل یاقوت

سایر مقالات

کارخانه کابل یاقوت