تاییدیه آتش نشانی
sgs
QL
naci

فهرست محتوا

وایرشمع

جهت بازدید و سفارش محصولات سیم و کابل

وایرشمع نقش مهمی در علمکرد سالم خودرو شما دارد، سیستم فنی خودرو برای به حرکت در آوردن خودرو و هدایت و کنترل آن دارای پیچیدگی هایی است که هر جزء از آن وظیفه و نقش مهمی را ایفا میکند تا خودرو بتواند ایمن و با کنترل بالا کار کند. برخی از این اجزاء با وجود کوچک بودن نقش مهمی را در خودرو دارند که یکی از آنها وایرشمع خودرو می باشد که خود از اجزایی تشکیل شده که در ادامه در خصوص آن توضیح داده میشود.

وایرشمع چیست و چه کاربردی دارد؟ وایر شمع درخودرو یکی از مهم‌ترین قطعات در خودرو است زیرا در سالم ماندن موتور خودرو و عملکرد بهینه آن و جلوگیری از حوادث موثر است. این قطعه مهم  برروی سیلندر خودرو قراردارد و فرآیند جرقه‌زنی را به منظور اشتعال مخلوط هوا و بنزین و دیگر سوخت ها در محفظه احتراق مخصوص، انجام می‌دهد. وایرشمع کابل های الکتریکی هستند که توسط موتورهای احتراق داخلی قدیمی برای انتقال برق با ولتاژ بالا از توزیع کننده به شمع ها استفاده می شوند.

 علاوه بر آن وایر شمع خودرو وظیفه انتقال میزان بالایی پالس ولتاژ بین کوئل یا دلکو و شمع‌ها را بر عهده دارد پس باید از دوام و کیفیت بالایی برخوردار باشد تا بتواند عمل جرقه زنی را به بهترین شکل ممکن انجام دهد و موتور خودرو را دچار مشکل نکند.

نحوه تعویض وایر شمع: 

هر بار یک وایرشمع را بردارید و وایر شمع بعدی را جایگزین کنید، از طولانی ترین وایرشمع شروع کنید. هنگام جدا کردن وایرشمع ها از سر شمع یا کوئل، کلاهک را بچرخانید تا از شمع جدا شود. از تکان دادن یا کشیدن وایر شمع ها خودداری کنید چرا که در این صورت ممکن است اتصال قطع شود.

نحوه نصب کابل وایرشمع :

ابتدا وایر شمع های معیوب را جدا کرده و وایر شمع های جدید را مطابق شماره روی وایر شمع ( یا از کوتاه ترین به بلند ترین ) به ترتیب سیلندر 1 تا 4 بر روی شمع ها نصب می کنیم.

نحوه نصب کوئل :

سپس وایر شمع های جدید را مطابق با نوع خودرو یا مطابق عکس پیوست نصب میکینم.

وایرشمع تولیدی کابل یاقوت:

وایر شمع پراید کاربراتور:

وایر شمع پراید

وایر شمع نیسان یورو4:

وایرشمع نیسان

وایرشمع پژو 405

وایر شمع پژو

و دیگر انواع وایرشمع و بوت که در این مجموعه تولید می شود.

شرکت کابل یاقوت،تولیدکننده تخصصی کابل و مجموعه وایر شمع سیلیکونی در ایران، با بیش از 17 سال سابقه با اتکا به ظرفیت نیروی انسانی متخصص و توان مدیریتی بالا در تامین نیازهای مصرف کنندگان پیشرو بوده و به عنوان اولین شرکت ایرانی، مفتخر به تولید کابل هفت مرحله ای وایرشمع به صورت صفر تا صد و بومی سازی این محصول با کیفیت بالا وتولید روزانه بیش از 10000 ست، مطابق استاندارد های ملی ISIRI 4267-1/2 و دستورالعمل های کیفی خودروساز میباشد .

شرکت کابل یاقوت با دارا بودن پروانه استاندارد مربوط به کابل و مجموعه وایر شمع خودرو که با ISIRI 4267-1 و ISIRI 4267-2 مشخص می شود تمامی مراحل مربوط به تعیین ویژگی های وایرشمع خودرو را با استاندارد مطابقت می دهد این در حالی است که آزمایشگاه مرجع کابل یاقوت با گواهینامه استاندارد بین المللی ISO/IEC 17025:2017 با  دارا بودن بیشترین دامنه فعالیت در زمینه سیم وکابل  تمامی آزمون های مربوط به کابل وایرشمع و مجموعه وایرشمع خودرو را انجام میدهد و میتوانید با کلیک بر روی آزمایشگاه کابل یاقوت  به بخش آزمونهای مربوط به وایرشمع خودرو رفته و برخی از این آزمون هارا مشاهده نمایید. برخی از این آزمون ها شامل تست ولتاژ تا 60 کیلو ولت و ولتاژ شکست، آزمون کرونا، طول عمر تسریعی، ظرفیت خازنی، فشار در دمای بالا، پایداری حرارتی، درزبندی و… میباشد.

کابل و مجموعه وایرشمع خودرو تولیدی شرکت کابل یاقوت دارای طبقه F میباشد که بالاترین طبقه و درجه را بین کابل های وایر شمع دارا است و موجب پایداری هرچه بیشتر کابل ها در برابر حرارت (250⁰C) میشود و تمامی آزمون هارا با بهترین نتایج پاس میکند که با توجه به وجود آزمایشگاه مرجع پس از تولید محصولات گزارش تمامی آزمون هارا در قالب گزارش آزمون به مشتریان عزیز ارائه میدهد.

چگونه وایر شمع با کیفیت تهیه کنیم ؟

وایر شمع در سطح کشور انواع مختلفی دارد و درحال تولید وعرضه است، نکته حائز اهمیت این است که چگونه وایر شمعی بخریم که با کیفیت باشد تا هم دوام بیشتری داشته باشد و هم به سالم ماندن و بهینه کار کردن موتورخودرو کمک کند ، یکی از این روش ها تطابق محصول وایر شمع با استاندارد ملی ISIRI 4267-2   است ، این استاندارد تمامی آزمون های مربوط به وایرشمع خودرو را در برمیگیرد و کاملا جامع است از جمله این آزمونها :

  • نیروی مربوط به جازدن و خارج کردن اتصال دهنده های ولتاژبالا
  • نیروی جداسازی کابل از اتصال دهنده
  • آزمون های الکتریکی مربوط به عایق بندی(آزمون درزبندی،آزمون شکست الکتریکی)
  • چیدمان مربوط به آزمون الکتریکی عایق بندی(آزمون مه نمک)
  • شوک دمایی
  • کهنگی (کارکردگی ) حرارتی
  • آزمون لرزش
  • مقاومت در برابرروغن و سوخت

در صورتیکه یک محصول دارای گزارش آزمون(تست ریپورت) مطابق آزمون های فوق بود و با بند های استاندارد تطابق داشت ،میتوانیم بگوییم این محصول با کیفیت است .دقت داشته باشید این گزارش آزمون باید از سوی یک آزمایشگاه تایید صلاحیت شده باشد.

یکی دیگر از روش های شناسایی محصول با کیفیت ،ارسال شماره پروانه  درج شده بر روی محصول به سامانه پیامکی 10001517 است که میتوان از اصالت کالا و پروانه آن مطمئن شد.

سایر مقالات

کارخانه کابل یاقوت